Update Jungle tocht, luxe hotel en Toba meer - Reisverslag uit Sait Dolok, Indonesië van Tanita Thijs - WaarBenJij.nu Update Jungle tocht, luxe hotel en Toba meer - Reisverslag uit Sait Dolok, Indonesië van Tanita Thijs - WaarBenJij.nu

Update Jungle tocht, luxe hotel en Toba meer

Blijf op de hoogte en volg Tanita

17 September 2014 | Indonesië, Sait Dolok

Laat ik jullie eens even up to date maken!
Inmiddels is het hier woensdag!
Eergisteren de jungle tocht gemaakt, opzoek naar de orang oetan! Toen waren we zo moe dat ik geen beeldend verslag meer heb uit kunnen brengen. Dus bij deze:

De ochtend begon vroeg, we werden om 06.00 gewekt door iemand die aan de deur klopte! Maar het was daar zo gehorig dat we ze al hadden gehoord bij de buren 2 deuren verder. Geeft niks! Opgestaan en jungle kleren aangetrokken en om 06.30 ontbijten!
Om 07.00 begon het avontuur, achter de ecologe was een trap die naar de jungle leidde. Laat ik even afwijken, de groep bestaat uit 23 mensen, er gingen er 5 niet mee. Dat betekend dat er dus 18 wel mee gingen! Van die 18 zijn er 12, boven de 60! À fijn, na 20 treden had ik het al gehad, maar we gingen door! Eenmaal boven, na nog zo'n 100 treden, die niet waterpas stonden en die waren uitgediept door die geweldig warme tropische buien, stond er een bordje met "stop! Jungle starts", ergens blij van "oh nou dan gaan we niet verder"! We gingen dus wel verder. De groep werd gesplitst in oudjes en jonkies. 2 stellen vonden wel dat ze bij de jonkies hoorden, dus die gingen met ons op pad! Nou, een pad. Het had die avond daarvoor heel hard geregend, de tropische regenbui waar we lekker in hadden gedoucht. Als ik aan een pad denk, dan denk ik aan of geasfalteerd of een iets wat verhard zand weggetje die toch wel enigszins vlak is. Helaas, het was een pad gevormd van wortels van de bomen met daartussen modder. Ja je kunt het raden! Spek en spek glad! De eerste uitglijder was van mij! Na een uur, hoorde de gids een apengeluid, je hoort daar wel meer maargoed, wij kijken en kijken, waren het gibbons en makaken! Hartstikke leuk, een vrouwtje heeft ze gevoerd, ik wilde dat niet. Inmiddels zat ik er al aardig doorheen en was Thijs ook uitgegleden en had een mooie bruine achterkant! Ohja een kleine bijkomstigheid, er was ons verteld dat de toch maar 3 uurtjes zou duren, waarvan we 1 uur zouden observeren en niet zouden hoeven lopen. Niks van waar natuurlijk. Onze gids was zo gedreven ze te vinden, dat we 5,5 uur later terug arriveerde op de kamer!
Ergens wel een geluk dat hij zo gedreven was! Anders hadden we ze nooit gezien! De "hulp" jongens hadden zich nog wel een pad gekapt, van waar we moesten zijn om de orang oetans te zien, je begrijpt dat dit dus nog iets erger was dan het andere verschrikkelijke pad waar we al op liepen! Om maar te zwijgen over de piton of cobra en andere enge beesten die in 1x je voet zou kunnen grijpen!
Maar na 4 uur hebben we mooie foto's en een filmpje kunnen maken van de orang oetan! Helaas zei de gids wel van dat we precies dezelfde route terug moesten en dat dat ongeveer nog zo'n 1,5uur lopen en vallen was! We hebben het gered!

Inmiddels 13.30, uitgecheckt en een busrit gemaakt van 6 uur, naar een prachtig hotel! Zo'n luxe! Helaas maar voor 1 nachtje. Warm water was ons beloofd! Die kregen we, alleen wel tussen 06.00 en 09.00. De karoako was in gebruik genomen door een Japans of Chinees stel. Het klonk als een valse viool. Na een uur mochten ze denk ik niet meer zingen, het was opeens voorbij.
Heerlijk geslapen! We werden alweer gewekt om 07.00!

08.00 vertrokken we richting het Toba meer. We maakten een tussenstop bij het benzine station waar de prijs van benzine ongeveer 0,33 eurocent per liter is! Een sanitaire stop gemaakt, ook een hele belevenis! Geen wc papier en een gat in de grond. Zakdoekjes werken ook, alleen dat gat nog. Die wc's stinken naar Blijdorp waar echt al jaren niet is schoongemaakt! Het is gelukt hoor mensen!
Stops gemaakt bij een authentiek dorpje, waar de batak stam woont. Huizen gemaakt van alleen hout, geen spijker of iets gebruikt. 2 Belgische meiden, die al de hele weg klagen over wanneer ze in een zwembad kunnen zwemmen, gingen wegens onhygiënische redenen niet mee het batak huisje in. Ik denk dat ze de verkeerde reis hebben geboekt, aangezien 1 daarvan ook nog eens vegetariër is en alleen bami kan eten of witte rijst. Ook ik kan erg vies zijn van dingen! Zo wilde ik ook het huisje niet teveel aanraken of kroelen, dit heb ik dan ook niet gedaan.
De volgende stop was bij het huis van de koning, niet 1 maar geloof wel 14 koningen lagen er begraven. De gids Nahier praat zo snel en soms erg onduidelijk dat ik niet meer precies alle namen aan jullie kan doorgeven. Iets met T. Patratibunimo en dan nog 13 van zulke. Sorry!

Inmiddels was het 15.15 en hadden we nog niet geluncht! Dat was dan ook de volgende stop. Daarna gingen we door naar het Toba meer! Een gigantische meer en die wel 500 meter diep is! Eng hè. De zo'n was bezig onder te gaan, dit heeft mooie foto's opgeleverd!
Na 40 minuten op de boot, die er vrij gammel uitzag en waar ook nog eens alle bagage mee op ging, haalden we het hotel! Gelijk aan het Toba meer, echt prachtig! Ons hotel kamer kijkt dan ook gelijk uit op het meer.
De kamer binnen, "Prachtig hè Thijs!", gevolgd door een krijs. De cicak, ook wel gekko of hagedis, liep daar vrolijk rond. Ook een half dode kakkerlak! Dat wekte tranen! Thijs heeft de kakkerlak doorgespoeld en de cicak naar buiten begeleid!
Hebben daarna alles gecheckt en zijn even wezen eten! Gezellig met de groep! Nadat ik weer meer dan 3 keer gestoken was, vond ik het wel weer leuk geweest en gingen we naar het huisje. Lekker naar bed!

Thijs is vanacht erg ziek geweest, manstoelrood (ook wel diarree) was rijkelijk aanwezig. Had ook verhoging, bijna tegen koorts. Vanmorgen ging het alweer beter, Thijs was niet de enige van het gezelschap. Welgeteld 5 mensen hebben het vanacht moeilijk gehad! Dat was waarschijnlijk van de lunch van gister, gelukkig gaat het nu weer goed.
We zijn vandaag om 08.00 vertrokken met het bootje naar wat bezienswaardigheden, waaronder de koppensnellers van de batak en Tao eiland waar Thijs heerlijk heeft gezwommen! Daarna een bootreisje van een uur in een mooi resort achtig iets geluncht. Een 4 gangen diner. Thijs en ik hielden het bij de 1e patatjes en waarschijnlijk de laatste van deze reis.
Hierna zijn we nog naar de 3 tombes geweest van het plaatsje Tobok, ik vond hier de handelaarster in mezelf. Een sarong waar ze 140.000 rupiah voor vroeg, ongeveer zo'n €9,10, voor 50.000 meegekregen, €3,27! Ik vind het een leuk souveniertje voor dat geld. Een ander stel stond erbij en waren trots op mijn afding kunsten en dat ik gewoon wegliep als de prijs niet beviel.
In dat zelfde plaatsje werd Thijs aangesproken door een Indische jongen of hij met hem op de foto wilde, want hij zag niet vaak blonde haren! Schattig toch!

Nu zijn we weer bij ons hotel aangekomen samosir villa's en gaan we alweer bijna eten.

Voor nu is mijn beeldende soap even uit!
Tot snel, X T&T

• 17 September 2014 - 14:24

Judith:

Dit is echt een lang verslag, wij hebben het met plezier gelezen. In Indonesië zijn en dan geen beestjes zien dat kan niet, een cicak op z'n tijd is toch leuk. Gelukkig heb je Thijs bij de hand om ze te verwijderen. Blij dat Thijs ook weer opgeknapt is. Xx

• 17 September 2014 - 20:08

Paul:

Superboeiend verhaal. Ik heb het zojuist voorgelezen aan Eveliene, Arthur en Jacqueline.
    Jullie maken wel veel mee. Gelukkig is Thijs weer wat opgeknapt. Ben toch blij met onze douche en toiletje. Heel veel plezier en we zijn benieuwd naar het volgende avontuur.