Bandung, Java - Reisverslag uit Dago Atas, Indonesië van Tanita Thijs - WaarBenJij.nu Bandung, Java - Reisverslag uit Dago Atas, Indonesië van Tanita Thijs - WaarBenJij.nu

Bandung, Java

Blijf op de hoogte en volg Tanita

23 September 2014 | Indonesië, Dago Atas

Vandaag lekker kunnen uitslapen (tot half 8)! Heerlijk ontbijt in het Jayakarta Hotel in Bandung. Van (groen) Pandan brood tot vers gebakte pannenkoekjes. Dit zou helaas vandaag onze laatste dag in de stad zijn. Wij vinden dit eigenlijk iets te kort.

Maargoed, vandaag stond in het teken van de oude koloniale stad met oude gebouwen met Hollandse teksten. Ook andere oude gebouwen, zoals het paleis van de Gouverneur van Java zijn indrukwekkend om te zien.

We begonnen de dag dan ook met een stadstoer met de bus langs wat historische gebouwen. Een hiervan was de zogenaamde "sociëteit Concordia". Een gebouw dat begon als sociëteit van een Nederlandse ondernemer, maar wat later de Stadsschouwburg is geworden. Helaas werd het gebouw gerenoveerd, dus konden we niet alles hiervan zien. Het gebouw heet nu "Gerdung Merdeka". Het belangrijkste wat er nu te zien was, was een permanente tentoonstelling van de Afrika-Azië conferentie die hier plaats had gevonden in 1955. Na de onafhankelijkheid van Indonesië dus. Tijdens deze conferentie, die ook wel de Bandung-conferentie wordt genoemd, werden talloze landen uitgenodigd die hadden te maken met een 'koloniale overheerser'. Doel van deze bijeenkomst tussen landen was de samenwerking tussen kennis en kunde over een zelfstandige voortzetting van de eigen staat te delen. Uiteindelijk werden na de conferentie steeds meer landen onafhankelijk en de Bandung-conferentie bleek hierin een belangrijke eerste stap te zijn geweest. Best interessant.

Voor dit museumbezoek waren we al bij een grote ererustplaats geweest van de KNIL. Indrukwekkend om te zien. Nederland betaald nog steeds voor onderhoud van deze begraafplaats en de werknemers die deze plek onderhouden krijgen ook een goed inkomen vanuit de Nederlandse staat. Veel families in Nederland hebben wel iemand die vroeger naar Nederlands-Indie is afgereisd voor de KNIL en dit was ook helaas te zien aan de grote begraafplaats.

Na deze ochtendactiviteiten hebben we lekker koffie gedronken bij onze gids, Nancy, thuis. Nancy heeft een leuk huisje in Bandung en ze was zeer gastvrij en trots op haar familie en woning. Leuk om ook dit gezien te hebben.

S middags hebben we geluncht in een prima restaurant en daarna zijn we, met diegene die wilden, naar de zogenaamde "ahnklungschool" geweest. De ahnklung is een typisch west-Javaans instrument en bestaat nog niet zo heel lang. Een angklung is een Indonesisch muziekinstrument gemaakt van bamboe en klinkt heel vrolijk, vooral als het in groepen wordt gespeeld.

Wij hadden vandaag het geluk dat we een voorstelling kregen van een hele grote groep kinderen die heel enthousiast verschillende nummers voor ons speelden. Vooraf hadden we een kleine Wajangvoorstelling gezien met de traditionele wajang-poppen. Al met al was het een hele leuke middag, waarbij we natuurlijk zelf ook het Anklung instrument hebben mogen bespelen. Het is makkelijk te leren en heel leuk om te doen, omdat je het in 7 groepen met verschillende tonen speelt. Iedereen heeft zijn eigen Anklung met eigen toon van de toonladder en samen vul je elkaar aan. Zo krijg je leuke west-Javaanse muziek en kan iedereen meespelen!

Morgenvroeg worden we voor de verandering om half 5 gewekt, omdat we vroeg de trein hebben Yogyakarta. Een treinreis van 7uur. Heerlijk!

Nu gaan we lekker slapen en ons mentaal voorbereiden voor de west-Javaanse NS.

Welterusten!

(Vandaag was het Thijs zijn beurt om te schrijven! Morgen weer een beeldend verhaal van mij!)

Liefs T&T

• 23 September 2014 - 17:11

Paul:

Nou Thijs, prima waargenomen hoor.
    Jullie zijn qua stukjes schrijven aan elkaar gewaagd :-)
    Wat een geweldige reis. Succes met treinen!

• 23 September 2014 - 17:34

Judith:

Jullie maken wel heel veel mee op deze reis en schrijven daar ook zo beeldend over, je krijgt bijna zin om ook zo'n reis te boeken.