Yogjakarta, Java - Reisverslag uit Blulukan, Indonesië van Tanita Thijs - WaarBenJij.nu Yogjakarta, Java - Reisverslag uit Blulukan, Indonesië van Tanita Thijs - WaarBenJij.nu

Yogjakarta, Java

Blijf op de hoogte en volg Tanita

26 September 2014 | Indonesië, Blulukan

Gister geen verhaaltje geplaatst, we waren te moe! Vandaag kunnen jullie weer genieten!

Het hotel is prachtig! Puri Artha, Javaans Balinese stijl. Heel veel sfeer! Sochtends om 06.00 gewekt en lekker ontbeten, Amerikaanse pannenkoekjes en spiegelei met toast, jummie jummie!
Hierna vertrokken naar de Borobudur, wat een ding. Erg indrukwekkend, maar bizar warm door die stenen. Vulkaan stenen ofzoiets! Even googelen. We werden daar belaagd met verkopers, die alles wilde verkopen wat los en vast zat. Thijs en ik hadden net van die leuke bamboe hoedjes gekocht en deze probeerde we weer te ruilen voor iets duurders, maar hier trappen ze daar niet in.
Hierna met degene die mee wilde met een paardenkoets naar een dorpje gegaan waar ze leven van tahoe en cassave chips productie. Geen toerist te bekennen! Die paardenkoets leek me eerst erg zielig, maar deze paarden zagen er zo goed uit en glansde zo mooi en hadden wel vetjes! Dus we gingen mee, bang dat we zouden omkiepen, m'n gegil op de film.
Hierna geluncht en wederom stonden daar verkopers! Afgewimpeld en terug naar het hotel! Lekker kunnen zwemmen en een beetje zonnen. We komen bleker terug dan toen we weggingen.
Savonds moesten we om 18.30 klaar staan in de lobby en had iedereen iets moois aangetrokken, niet dat we er normaal niet mooi uitzien. Maar een leuk jurkje! Aangekomen bij het theatergebouw, hebben we daar in de buitenlucht gegeten, niet heeeeel veel soeps! Na ons diner moesten we naar het theater lopen, 5 meter verder was de ingang. Onze plekken waren gereserveerd, het was een erg bijzondere avond. Het verhaal ging over Rama en Shiva, ze werd gestolen door de grote reus en daarna weer bevrijdt, ook dankzij de garuda en de apen. In de hele voorstelling werd niet gesproken, alleen maar gedanst. Soms erg langdradig, een paar van onze groep waren zelfs in slaap gevallen... Na ander half uur was het afgelopen, leuk om een keer gezien te hebben! Hierna lekker terug naar het hotel en gaan slapen.

Erg slecht geslapen, de masjid, ookwel moskee begon al om 04.00. Ik denk dat degene die dat inspreekt toch bijna geen stem meer over heeft, zo hard. Om 05.30, was hij denk ik moe en stopte hij.
06.00 werden we alweer gewekt! Een erg drukke dag!
Eerst natuurlijk m'n pannenkoek gegeten!
Daarna naar een schilder geweest die met bijenwas ontwerpen maakt, dat kleurt, de bijenwas er weer uit wast en dit herhaalt tot hij tevreden is over de kleuren.
We zagen een erg mooi gespannen doek, alleen hij vroeg wel 1,2 miljoen. Rupia hè, dus maar doorgelopen!
Hierna op een becak gestapt! Een fiets met daarvoor een zitje, waar wij dan op zaten! De dunne javaanse mannetjes lieten we ons voort fietsen. Sommige in de groep zijn 2 meter lang of breed, het zweet stond ze dan ook op de rug. Erg leuk om mee te maken! Zou zo weer gaan!
We werden naar het sultanaat gereden om daar eventjes rond te lopen. De sultan woont daar nog steeds dus mag je het alleen in de ochtend bezoeken! Na 20 minuten had ik het wel weer gezien en heeft Thijs de foto's gemaakt.
Ze zijn hier heel gehaaid! Gister bij de borobudur was er een man die geel graag van iedereen een foto wilde. Dus wij dachten, die heeft nog nooit Hollanders gezien. Nu dus ook weer! Toen we op die becak zaten! Wat nu blijkt is dat ze die foto maken en heel snel laten afdrukken, je ergens opwachten en vol trots die foto komen showen om hem je vervolgens aan te smeren. Nja voor 20.000 rupia wil je dat dan nog wel kopen (€1,31). Toen we klaar waren was het pas 10.00, ja ik geloofde het ook niet.
Hierna zijn we naar een wajang kulit fabriekje geweest en hebben we gezien hoe ze deze poppen maakten. Ook deden ze een schimmenspel voorstelling van ongeveer 10 minuten. Leuk vind ik dat!
Vervolgens gaan lunchen om wederom belaagd te worden door verkopers.
De laatste 2 fabriekjes waar we heen zijn geweest zijn de batik en zilver fabriek.
Bij de batik fabriek kon je zien hoe en welke patronen batik er werden gemaakt. Hier niets gekocht. Ze vragen de hoofdprijs! 1,5 miljoen voor een sarong, die ik 4 dagen geleden voor 50.000 heb gekocht, hoezo een verschil. De zilverfabriek was voor mij het minste onderdeel. Ik houd meer van goud. Wat de maakte was erg fragiel en erg aanwezig! Foto's zijn gemaakt!
Het hoogte punt van deze dag was de Prambanan tempel! Heel veel toeristen! Maar dat heb je nou eenmaal op Java en Bali.
De eerste tempel ben ik mee naar binnen geweest, ben er ook snel weer uitgegaan! Wat een lucht daarbinnen, om al niet te denken aan wat daar allemaal groeit of leeft aan schimmels en bacteriën. Thijs vond gelukkig de lucht te doen en heeft mooie foto's gemaakt! Ik bekeek ze liever van buiten! Tijdens ons bezoek waren er ook allemaal militairen van over de hele wereld. Ze sprongen uit vliegtuigen en zag er erg spectaculair uit! Samen op beeld met de prambanan! Inmiddels ging het schemeren en hebben naar mijn mening de mooiste foto van de reis gemaakt! Die zien jullie thuis!

Ik typ dit verhaal in de bus van de Prambanan tempel naar het hotel. Een rit van 90km die ongeveer zo'n 3 uur zal gaan duren. We hebben honger!!!
Morgen een update hoe het hotel in Solo is!

Tot morgen! Liefs T&T

• 26 September 2014 - 16:37

Theo Tiebosch:

Het is en blijft een onderneming zo'n reis.
    maar ongelooflijk mooi wat jullie zien en meemaken.
    De "luchten" in de tempel t/m de handelsgeest van de locals.
    soms vermoeiend en lange dagen. Blijven genieten

Oma Hanny en Opa Theo

• 26 September 2014 - 20:38

Ingrid:

Levendig en grappig verslag, vragen zullen we stellen als jullie weer terug zijn!